sâmbătă, decembrie 19, 2009

Blanc in patru parti

Cand citim, suntem antisociali, cand nu citim, doar inculti.

*
Sa citesti, imi zicea toata ramura feminina a arborelui genealogic. Cand randurile se intrepatrund, inseamna ca in sfarsit poti renunta. Nu pentru ca ar ajunge, e doar corpul tau care se impotriveste cartilor si isi revendica sexul: un corset, pudra, manusi lungi si doua bilete la o comedie. Zilnic trebui sa raspunzi si menirii de femeie: sa fii inactiva intelectual si cu un ten perfect. In lipsa barbatilor, iti poti reactiva insa girusurile si redeschide cartea la pagina la care ai ramas. Dar niciodata sa nu ii lasi sa vada ca stii cum se foloseste un creier sau ca Dumnezeu a facut greseala de a-ti cuta unul.


Cand sa fiu gravata in randul descendentilor de gen feminin al arborelui, mi-am dat seama cat de asexuata am devenit. Nu am dus pana la capat jumatate din cartile incepute, dar mi-am manjit buzele cu rosu aprins si m-am amestecat printre actorii teatrului. De pe scena le-am iubit pe toate: cartea adaptata ca piesa, satenul manusilor din rolul principal si pe domnul T. care lasa un trandafir rosu pe locul rezervat in public. El e cred singura mea scuza sa mai fiu denumita femeie.

**

Literatura inseamna moarte, sustine Lola cand ne intalnim intre cursuri. Hartia, in general, inseamna moarte; in jungla urbana, defeminizata, copacii se valorifica in functie de reincarnarea lor: uneori un scaun, alteori un roman, dar cel mai adesea risipa.

***

Orice s-ar intampla, citeste. Cand nu sunt barbati in preajma si imi pot demachia ridurile de pe frunte, redeschid fantezia in care toate cartile sunt arse intr-un foc comun, neimpartit pe genuri sau ordonat alfabetic, iar eu ma arunc in numele doamnei T in mijlocul lor si urlu "vive la vie bohème!". Literatura inseamna moarte cu scuza unui scop bun.

****

Orice s-ar intampla, sa ai un creion ascuns intre sforile corsetului si o rochie pe care sa o poti folosi drept foaie. Nuda, sa iti scrii autobiografia, in vazut tuturor si lipsita de orice inhibitie. L'art pour l'art, cu demnitate sa fii arsa pe rug pentru exhibitionism literar.

Chiar si pe rug, sa iti citesti singura ultimele rugaciuni. Orice s-ar intampla, citeste.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu